Monday, May 26, 2014

Tip Menginap di Hotel

Tidak kira anda menginap di hotel bertaraf 5 bintang atau hotel bajet tanpa bintang, aspek keselamatan sentiasa menjadi keutamaan setiap pelancong sama ada secara individu, berkumpulan, atau mengikuti pakej agensi pelancongan.

Anda kena ingat bahawa anda bukan berada di rumah sendiri tetapi menumpang untuk tempoh sementara waktu dan selalu mengambil langkah-langkah pencegahan agar percutian anda tidak terjejas seperti berikut:

1. Sentiasa beringat selalu untuk menguncikan pintu bilik hotel anda sama ada ketika anda masih berada di dalam bilik atau keluar walaupun hanya untuk seketika waktu; atau jika tidak mahu bilik anda dikemas sila letak tanda 'Jangan Ganggu' atau 'Do Not Disturb' di tombol pintu masuk bilik anda.

2. Pastikan barang-barang berharga terutaman pasport sudah disimpan rapi jika anda ingin meninggalkannya di dalam bilik. Sebaik-baiknya gunakan peti besi yang ada disediakan di kebanyakan hotel; atau simpannya di dalam beg bagasi anda dan kemudian dikunci dengan mangga.

3. Sebaik tiba di bilik selepas daftar masuk, terus periksa di mana kedudukan pintu kebakaran dan tangga kecemasan yang di silingnya dipasang papan tanda KELUAR atau EXIT berwarna HIJAU bagi memudahkan anda menyelamatkan diri sekiranya sesuatu yang buruk atau kecemasan berlaku.

4. Sekiranya anda ingin berjumpa dengan seseorang yang anda sendiri pun tidak kenali dan menetapkan temu janji itu pula di hotel, jadikan lobi ruang legar atau restoran atau kafe hotel yang sentiasa ada ramai orang lalu-lalang sebagai tempat ideal untuk pertemuan tersebut.


Penginapan di hotel yang selesa menjadikan percutian anda lebih selamat. 

No comments:

Post a Comment