Insurans
boleh kurangkan risiko kewangan besar semasa perjalanan: kemalangan,
penyakit, terlepas penerbangan, lawatan batal, hilang bagasi, kecurian,
keganasan, agensi kembara muflis, pemindahan kecemasan dan sebagainya.
Potensi kerugian setiap kembara berbeza-beza, bergantung berapa banyak
perjalanan telah dibayar, polisi pulang semula wang tiket udara yang
dibeli, keadaan kesihatan anda, nilai bagasi, di mana anda pergi
bercuti, tahap kewangan agensi pelancongan dan syarikat penerbangan, dan
apa perlindungan yang anda sudah ada.
Bagi
sesetengah pelancong, insurans adalah satu perjanjian yang baik. Ambil
pertimbangan apakah peluang yang anda akan memerlukannya? Bagaimana anda
sanggup ambil risiko? Berapa nilai ketenangan fikiran kepada anda?
Apakah pilihan keputusan yang lawatan anda?
Asas insurans:
Menu
insurans termasuk lima isu utama: pembatalan dan gangguan perjalanan,
perubatan, pemindahan, bagasi, dan insurans penerbangan. Dasar tambahan
boleh ditambah untuk menampung kebimbangan tertentu, seperti kecurian
identiti atau pemindahan politik.
Ada pelbagai jenis insurans biasanya dijual dalam kombinasi tertentu – bukan hanya beli bagasi, perubatan, insurans atau pembatalan, anda biasanya akan beli pakej yang merangkumi banyak atau semua risiko. Jika anda ingin hanya satu jenis perlindungan khususnya – seperti perubatan; minta itu sahaja (walaupun ia mungkin datang dengan pembatalan atau bagasi insurans).
Ada pelbagai jenis insurans biasanya dijual dalam kombinasi tertentu – bukan hanya beli bagasi, perubatan, insurans atau pembatalan, anda biasanya akan beli pakej yang merangkumi banyak atau semua risiko. Jika anda ingin hanya satu jenis perlindungan khususnya – seperti perubatan; minta itu sahaja (walaupun ia mungkin datang dengan pembatalan atau bagasi insurans).
‘Insurans
Komprehensif’ merangkumi semua di atas (termasuk perbelanjaan jika
perjalanan anda terlewat, jika terlepas penerbangan anda, atau jika
syarikat pelancongan menukar jadual anda).
Salah
satu perubahan yang lebih baik pada tahun-tahun kebelakangan ini ialah
banyak syarikat seperti Travelex dan Travel Guard, kini menawarkan pakej
komprehensif yang berfungsi sebagai perlindungan utama anda; mereka
akan jaga perbelanjaan anda tidak kira apa insurans lain yang anda
mungkin ada (sebagai contoh, jika anda ada insurans kesihatan melalui
pekerjaan anda). Ini bermakna mereka bayar dahulu dan jangan tanya
soalan mengenai insurans anda yang lain. Ia boleh menjadi tambahan kos
jika anda mahu elak keluar perbelanjaan lebih.Harga insurans boleh
berubah-ubah secara mendadak, dengan kebanyakan pakej berharga antara 5
hingga 12 peratus daripada jumlah kos perjalanan. Umur adalah salah satu
faktor terbesar mempengaruhi harga: Kadar meningkat secara mendadak
bagi setiap dekad lebih daripada 50 tahun, manakala liputan umumnya
murah atau percuma untuk kanak-kanak 17 tahun dan ke bawah.
Agensi
pelancongan memiliki insurans perjalanan (kerana mereka dapat komisen
apabila anda membelinya, dan mereka akan bertanggungjawab atas kerugian
anda jika mereka tidak jelaskan pilihan insurans kepada anda). Walaupun
ejen pelancongan boleh beri anda maklumat dan nasihat, mereka bukan ejen
insurans – sentiasa arahkan soalan-soalan khusus untuk pembekal
insurans.
Polisi
boleh didapati berbeza-beza ikut negara, dan tidak semua syarikat
insurans berlesen di setiap negara. Jika anda perlu buat tuntutan dan
hadapi masalah dengan syarikat yang tidak berlesen di negara anda, anda
tidak mempunyai kes perlindungan.
Perhatikan
bahawa beberapa insurans perjalanan, terutama liputan balik pembatalan,
adalah pembayaran balik sahaja: Anda akan bayar lebih untuk
perbelanjaan anda, kemudian kemukakan kertas kerja kepada syarikat
insurans anda untuk dapatkan balik wang anda. Dengan perlindungan
perubatan, anda mungkin boleh atur untuk ada bil hospital mahal dibayar
terus. Jika anda ada masalah, adalah bijak untuk hubungi segera syarikat
insurans anda untuk bertanya kepada mereka bagaimana tuntutan. Banyak
syarikat insurans utama boleh diakses melalui telefon 24 jam sehari.
Jenis Perlindungan
Bagi setiap jenis insurans, ada beberapa maksud perundangan utama. Tetapi diberi amaran – ini adalah garis panduan sahaja. Polisi boleh berbeza, walaupun dalam syarikat sama. Syarikat dan dasar tertentu ada tahap perlindungan berlainan berdasarkan kepada sama ada anda beli kereta sewa, hotel, atau penerbangan terus sendiri atau melalui ejen pelancongan. Tanya banyak soalan, dan sentiasa baca cetakan memo tulisan kecil untuk lihat apa dilindungi (contohnya, bagaimana menentukan “rakan kongsi perjalanan” atau “ahli keluarga” kerana anda mungkin tidak layak).
Bagi setiap jenis insurans, ada beberapa maksud perundangan utama. Tetapi diberi amaran – ini adalah garis panduan sahaja. Polisi boleh berbeza, walaupun dalam syarikat sama. Syarikat dan dasar tertentu ada tahap perlindungan berlainan berdasarkan kepada sama ada anda beli kereta sewa, hotel, atau penerbangan terus sendiri atau melalui ejen pelancongan. Tanya banyak soalan, dan sentiasa baca cetakan memo tulisan kecil untuk lihat apa dilindungi (contohnya, bagaimana menentukan “rakan kongsi perjalanan” atau “ahli keluarga” kerana anda mungkin tidak layak).
Insuran pembatalan lawatan atau gangguan
Ini adalah jenis paling boleh guna
dan berbaloi. Memang mahal membatalkan atau mengganggu apa-apa jenis
bayaran perjalanan, dan untuk sebahagian kecil daripada kos lawatan itu,
anda boleh kurangkan risiko kehilangan wang jika sesuatu yang tidak
dijangka. Pengembara lasak, sihat, tidak terikat kontrak, mungkin akan
melepaskan balik pembatalan atau perlindungan gangguan.
Tetapi jika anda bayar banyak wang
pendahuluan untuk lawatan teratur (yang mahal untuk dibatalkan), atau
jika anda isu kesihatan yang boleh dipersoalkan, atau jika insan
tersayang di rumah dalam keadaan kurang sihat, ia mungkin idea yang baik
untuk dapatkan perlindungan ini.
Sebelum membeli balik insurans
pembatalan atau perlindungan gangguan, semak dengan pengeluar kad kredit
anda; kerena mereka juga ada menawarkan perlindungan terhad gangguan
penerbangan atau pelancongan dibeli dengan kad kredit.
Standard sesuatu insurans pembatalan atau gangguan meliputi penalti kewangan boleh dipulangkan atau kerugian anda mengalami apabila anda membatalkan lawatan prabayar atau penerbangan untuk sebab yang boleh diterima, seperti:
Standard sesuatu insurans pembatalan atau gangguan meliputi penalti kewangan boleh dipulangkan atau kerugian anda mengalami apabila anda membatalkan lawatan prabayar atau penerbangan untuk sebab yang boleh diterima, seperti:
* Anda, pasangan anda, atau ahli
keluarga tidak boleh melakukan perjalanan kerana penyakit, kematian,
tidak bekerja, atau senarai sebab-sebab lain yang boleh diterima;
* Agensi pelancongan atau syarikat
penerbangan keluar daripada perniagaan mereka atau tidak boleh melakukan
seperti yang dijanjikan;
* Seorang ahli keluarga di rumah jatuh sakit (semak cetakan halus untuk melihat bagaimana yang sedia ada keadaan ahli keluarga mungkin menjejaskan perlindungan insurans);
* Seorang ahli keluarga di rumah jatuh sakit (semak cetakan halus untuk melihat bagaimana yang sedia ada keadaan ahli keluarga mungkin menjejaskan perlindungan insurans);
* Anda terlepas penerbangan atau
memerlukan penerbangan kecemasan untuk sebab yang di luar kawalan anda
(seperti kemalangan kereta, cuaca buruk, atau mogok).
Jadi, jika anda atau pasangan patah kaki
beberapa hari sebelum perjalanan, anda boleh selamatkan jika anda
kedua-duanya mempunyai insurans ini tanpa kehilangan semua wang yang
anda bayar untuk perjalanan. Atau, jika anda berada di tempat
pelancongan dan ada kemalangan pada hari pertama anda, anda akan dibayar
balik bahagian pelancongan yang anda tidak dapat digunakan.
Jenis insurans ini boleh digunakan sama ada anda berada dalam lawatan tersusun atau pelayaran, atau perjalanan secara bebas (hanya perbelanjaan prabayar – seperti penerbangan anda dan mana-mana tempahan hotel boleh dipulangkan).
Jenis insurans ini boleh digunakan sama ada anda berada dalam lawatan tersusun atau pelayaran, atau perjalanan secara bebas (hanya perbelanjaan prabayar – seperti penerbangan anda dan mana-mana tempahan hotel boleh dipulangkan).
Nota perbezaan: pembatalan lawatan
adalah apabila anda tidak pergi dalam perjalanan anda pada semua
situasi. Gangguan perjalanan adalah apabila anda memulakan perjalanan
tetapi perlu memotongnya pendek; dalam kes ini, anda akan dibayar balik
hanya untuk bahagian perjalanan yang anda tidak melengkapkan. Jika anda
ambil pakej pelancongan, ia mungkin sudah datang dengan beberapa
insurans pembatalan – dan minta daripada agensi terbabit.
Beberapa pihak insurans tidak akan
melindungi syarikat penerbangan tertentu atau pengusaha pelancongan.
Ramai yang jelas – seperti syarikat bermasalah di bawah perlindungan
kebankrapan pihak berkuasa. Pastikan pihak pembawa perjalanan anda itu
turut dilindungi insurans.
Bijak beli polisi insurans dalam masa
seminggu dari tarikh anda buat pembayaran pertama dalam perjalanan anda.
Polisi dibeli lewat daripada tarikh akhir yang ditetapkan – biasanya
7-21 hari, seperti ditentukan oleh syarikat insurans – kurang cenderung
untuk menutup syarikat pelancongan atau syarikat penerbangan
kebankrapan, yang sedia ada keadaan perubatan (milik anda atau ahli
keluarga di rumah), atau insiden pengganas. Kebimbangan kesihatan mental
biasanya tidak dilindungi.
Anda boleh elak persoalan apa yang tidak
dilindungi. Insurans dibeli awal menawarkan sekurang-kurangnya
sebahagian bayaran balik (biasanya 75 peratus) tidak kira kenapa anda
membatalkan perjalanan. Tetapi premium akan jadi besar jika dibeli
saat-saat akhir.
Insurans Perubatan
Sebelum beli polisi insurans perubatan khas untuk perjalanan anda, semak dengan syarikat insurans perubatan anda – anda mungkin dilindungi pelan kesihatan sedia ada. Walaupun penanggung insurans banyak melindungi anda di luar negara, namun ada yang tidak begitu.
Pelan kesihatan umumnya tidak melindungi anda di peringkat antarabangsa, anda mungkin mahu pertimbang beli polisi pelancongan perubatan khas. Kebanyakan liputan tambahan yang boleh didapati adalah tambahan pelan, jadi ia meliputi apa sahaja perbelanjaan rancangan kesihatan anda.
Sebelum beli polisi insurans perubatan khas untuk perjalanan anda, semak dengan syarikat insurans perubatan anda – anda mungkin dilindungi pelan kesihatan sedia ada. Walaupun penanggung insurans banyak melindungi anda di luar negara, namun ada yang tidak begitu.
Pelan kesihatan umumnya tidak melindungi anda di peringkat antarabangsa, anda mungkin mahu pertimbang beli polisi pelancongan perubatan khas. Kebanyakan liputan tambahan yang boleh didapati adalah tambahan pelan, jadi ia meliputi apa sahaja perbelanjaan rancangan kesihatan anda.
Tetapi anda juga boleh beli perlindungan
utama, yang akan jaga kos anda sehingga jumlah tertentu. Dalam keadaan
kecemasan yang melibatkan prosedur mahal atau penginapan semalaman,
hospital biasanya akan bekerja secara langsung dengan syarikat
penerbangan perjalanan insurans anda pada bil (tetapi tidak dengan
syarikat insurans kesihatan biasa anda, anda mungkin perlu bayar
kemudian dapat balik tuntutan syarikat insurans anda kemudian. Untuk
bukan kecemasan, lawatan cepat ke doktor yang mungkin akan jadi satu
perbelanjaan lebih (nota: anda disaran bawa dokumentasi kesihatan anda).
Apa jua keadaan, ia adalah bijak untuk hubungi syarikat insurans anda
untuk membiarkan mereka tahu bahawa anda telah meminta bantuan
perubatan.
Banyak keadaan yang sedia ada dilindungi
oleh perlindungan perubatan dan pembatalan perjalanan, bergantung
apabila anda beli liputan tambahan. Jika anda kerap berulang alik ke
Eropah, dasar tahunan perjalanan banyak kali boleh menjimatkan wang
anda. Semak dengan ejen atau syarikat insurans anda sebelum anda
melakukan.
Kementerian Luar Negeri atau Wisma Putra
dari semasa ke semasa mengeluarkan amaran mengenai perjalanan di negara
berisiko. Jika anda melawat negara-negara ini, pembatalan dan insurans
perubatan akan kemungkinan besar tidak dihormati, melainkan jika anda
membeli perlindungan tambahan.
Bagi pelancong berusia lebih 70 tahun,
beli insurans perubatan perjalanan boleh mahal. Bandingkan kos pelan
perubatan perjalanan dengan insurans komprehensif, yang datang dengan
perlindungan perubatan baik yang sebaliknya boleh menjadi sangat mahal.
Sebuah sahaja syarikat insurans perjalanan sebenarnya boleh bantu anda
menyelesaikan pilihan. meliputi beberapa rawatan kecemasan di luar
negara; menerbit polisi tambahan anda untuk butiran.
Insurans-insurans lain
Pelan insurans pemindahan meliputi kos mendapatkan anda ke tempat di mana anda boleh terima rawatan yang sesuai sekiranya berlaku kecemasan. (Dalam senario paling buruk, ini boleh bererti perubatan dilengkapi pengangkutan helikopter ambulans) Ini biasanya tidak dilindungi oleh pelan perubatan insurans biasa anda. Kadang-kadang perlindungan ini boleh mendapatkan anda rumah selepas kemalangan, tetapi lebih kerap, ia hanya bawa anda sejauh hospital utama yang terdekat.
Pelan insurans pemindahan meliputi kos mendapatkan anda ke tempat di mana anda boleh terima rawatan yang sesuai sekiranya berlaku kecemasan. (Dalam senario paling buruk, ini boleh bererti perubatan dilengkapi pengangkutan helikopter ambulans) Ini biasanya tidak dilindungi oleh pelan perubatan insurans biasa anda. Kadang-kadang perlindungan ini boleh mendapatkan anda rumah selepas kemalangan, tetapi lebih kerap, ia hanya bawa anda sejauh hospital utama yang terdekat.
Penghantaran balik perubatan – iaitu,
anda dapat semua perjalanan pulang – mungkin akan dilindungi hanya jika
dianggap perlu dari segi perubatan. Sebelum beli polisi, tanya syarikat
insurans anda untuk menjelaskan apa yang betul-betul dilindungi sebelum
dan selepas anda di hospital.
Perlu diingat bahawa insurans perubatan
dan pemindahan tidak boleh melindungi anda jika anda mengambil bahagian
dalam aktiviti insurans anda anggap berbahaya (seperti terjun di udara,
daki gunung, terjun bungee, selam skuba, atau ski). Namun ada beberapa
syarikat insurans jual tambahan liputan pengembaraan untuk sukan.
Insurans bagasi – untuk beg bagasi yang
hilang, lambat, atau rosak – termasuk dalam dasar-dasar yang
komprehensif, tetapi ia jarang berlaku untuk beli secara berasingan.
Insurans ini meletakkan topi yang ketat ke atas bayaran balik untuk
barangan seperti barang kemas, cermin mata, elektronik dan peralatan
fotografi – sila baca terma cetakan halus pada polisi. Jika anda
memeriksa bagasi anda untuk penerbangan, ia sudah dilindungi oleh
syarikat penerbangan itu (sila minta syarikat penerbangan anda tentang
had liabiliti bagasi itu, jika anda ada bagasi berharga, anda boleh beli
tambahan “penilaian lebihan” insurans secara terus daripada syarikat
penerbangan itu).
Periksa sama ada syarikat insurans
meliputi bagasi. Insurans bagasi akan meliputi dipotong dan barangan
dikecualikan daripada dasar pemilik. Semak semula butir-butir dengan
ejen anda. Jika polisi anda tidak meliputi kereta api mahal,
pertimbangkan Pelan Perlindungan Kereta Api yang mesti dibeli apabila
anda membeli pas anda (tetapi periksa dahulu apa rancangan untuk pas
anda benar-benar meliputi – ia mungkin bukan nilai yang baik).
Insurans
Penerbangan
Liputan kemalangan udara adalah
statistik untuk penetapan kadar insurans. Ia pada dasarnya polisi
insurans hayat yang meliputi anda apabila berada di dalam pesawat. Sejak
kemalangan kapal terbang begitu kerap berlaku, mungkin ada rasa sedikit
keperluan dalam membelanjakan wang untuk insurans ini. Liputan
pelanggaran jalan raya, sebagai satu cara penting dalam insurans untuk
kereta sewa, boleh dimasukkan dalam beberapa rancangan perjalanan
insurans komprehensif atau didapati sebagai tambah nilai kepada orang
lain.